February 2017

Af Lasse Gildbjerg Frandsen

Kan man fange fisk på Hitch i Karup å?

Normalt vil jeg sige, at det kun er fantasien, der sætter grænser.  Når det kommer til Karup å, har min erfaringer bare vist, at der kan være stor forskel på, hvor lang tid der går mellem hver fanget fisk, i for hold til hvordan man fisker. Derfor er det altid spændende at prøve noget nyt....

I midten af august, var jeg lige kommet hjem fra en uges laksefiskeri i Norge. Jeg var blevet lidt træt af, at lave lange kast med det ”tunge” grej.
 Et par dage efter hjemkosten, kunne jeg mærke det. Trangen til at komme afsted, og troen på at det skulle være i aften. Som tidligere nævnt, kunne det være rart, hvis det var med det lidt mere fint følende grej. Så da jeg kom hjem fra arbejde, fandt jeg min 9 fods #5 fluestang frem. Jeg var lige på vej ud af døren, da jeg kom til at tænke på, om man skulle prøve noget, der var endnu mere radikalt? Ja, hvorfor ikke?  Resultatet af mine overvejelse blev så, at jeg tog en Hitch flue med, og begyndte køreturen mod åen….

Hvad er en Hitch flue….

En Hitch flue er en rørflue, der som regel er bundet med vinge på fronten af røret, en på oversiden af røret og en vinge på undersiden af røret. Fra fronten af fluen laver man et hul på siden af fluen en tredjedel nede af røret. Det gør, at fluen kommer til at stå skråt ned i vandet, og når vandtrykket i åen rammer fluen, stiger fluen til overfladen, og laver et V i overfladen…

På vej til åen….

Jeg havde besluttet mig for at køre op til den øvre del af åen, da der var indrapporteret en del mindre havørreder (1-3 kilo) den seneste uges tid. Det ville jo passe perfekt med det lette grej, jeg havde taget med.

En kort beskrivelse af øvre Karup Å: Åen er væsentligt smallere, og de fleste steder dybere, end den er længere nede. Nogle steder løber åen flere meter ind under kanten. Den kan godt være lidt svært at fiske rent teknisk, da der er høje siv over det hele. Normalt trykkes disse ned af lystfiskerne, men ikke her, fordi der ikke er så mange der fisker på dette disse stræk.

Ankommer til åen.

Da jeg har rigget til, og begynder turen ned over ådalen, øges spændingen. Det første jeg ser, er at sivene har lagt sig ned overfladen på begge sider af åen, så der kun er en halv meter max at kaste på. Et kort øjeblik overvejer jeg, om man skulle køre et andet sted hen. Ser lidt længere ned af åen, at der bliver mere og mere åbent vand. så kunne fiskeriet endelig begynde…

karupaa

Fisker nænsomt ned af åen, men da jeg kommer til udgangen af et sving, hvor der for en gangs skyld ikke er siv langs kanterne, stiller jeg mig om bag ved nogle af de få siv der dog er. Bliver stående, forøger gradvis kaste længen, så kastene kommer nærmere og nærmere på selve svinget. Til sidst rykker jeg en halvanden meter line af hjulet. Står på ydersiden af svinget, og vil have min line over på modsatte side af åen, hvorefter fluen skal lande i ydersiden af svinget tæt på af bredden. Herefter vil fluen undgå at flyde op ad åen, men i stedet over åen.

Får lagt mit kast ud, både line og flue lander perfekt. Fluen bliver trukket ud fra kanten. Ser en lille bølge følge efter fluen. Fluen er nu ovre midten af åen og bølgen bliver pludselig markant større. Fisken tager fluen så roligt oppe i overfladen, at jeg i første omgang tror, at der er tale om en 2-3 kilos fisk. I stedet for at søge op i overfladen og plaske, søger fisken tilbage til den standplads den kom fra. Jeg forsøger i længere tid at presse den ud fra brinken. Lægger nu maksimalt pres på min klasse 5 stang, og fisken flytter sig lidt ud i åen, og svømmer nedstrøms. Nu står den ude i midten af åen, søger lidt op i vandsøjlen og kæmper helt vildt! Den ender med at gå ind under brinken igen, og stangen bliver bøjet til bristepunktet endnu en gang. Fisken svømmer nedstrøms imens den er inde under brinken, og det gør den de næste 20-25 meter, indtil den endelig når ud i en ”hestesko”. Da den næsten er ude ad ”hesteskoen”, er brinken på højde med vandspejlet. Jeg får standset fisken i at gå længere nedstrøms, hvorefter den søger til modsatte brink, svømmer lidt nedstrøms og ind under brinken igen. Jeg presser den op langs egen bred, så den kommer ud lige ude foran mig. Svømmer over til modsatte brink igen, og gentager proceduren 2-3 gange. Til sidst får jeg presset fisken helt op i overfalden og får den ud fra egen brink. Det første jeg ser, er en fisk i topkondition. Jeg får sat mig i stilling, og er klar til landingen. Tager meget forsigtig fat i forfanget, fisken glider op på land. Latteren og brølene får lov til at flyde i stride strømme, hjertet banker, og jeg ryster over hele kroppen. Lige foran mig, har jeg min drømme havørred.

lasse_g__edited-1

Karup å er der, hvor ens drømme kan bliver til virkelighed. 7,1 kg 80 cm

Knæk og bræk….

Hej. Mit navn er Lasse Gildbjerg Frandsen. Jeg har fisket i Karup Å lige siden 10-11 års alderen, og har brugt rigtig meget tid ved Karup Å. Jeg er vist det man kalder en "selv-oplært Karup Å fluefisker", for jeg elsker nemlig at eksperimentere med fluer, liner, kast, sammensætninger, teknikker, og så bare generelt at gøre tingene ude ved åen på en anden måde, end mange andre gør. Det gør, at jeg finder ud af, hvad der er effektivt. I dag arbejder jeg indefor fiskegrejs branchen, og for mig betyder det, at jeg får en masse inspiration til fiskeriet, som jeg ellers ikke ville havde fået. Mit fiskeri foregår hovedsageligt om aftenen, natten og om morgenen. Samtidig fisker jeg mange forskellige stykker af åen, lige såvel opstrøms Karup By som ved "Store Grønbæk", nedstrøms Hagebro. Her på bloggen vil jeg skrive om mit fiskeri, mine erfaringer, men også om periodebestemt fiskeri (forår, sommer og efterår). Håber vi ses derude. Knæk og bræk.